KOOPMANS48 Algemeen

Over het jachtontwerp

Jachtontwerper KOOPMANS is een echt familiebedrijf. Dick Koopmans (senior) is vele jaren geleden begonnen en heeft meer dan 140 verschillende rompen ontworpen voor het oceaan-zeilen. Zijn ontwerpen zijn gebaseerd op praktische ervaring, niet op theoretische kennis. Hij heeft overal ter wereld gevaren en meer dan 150000 zeemijl afgelegd, dus hij heeft zeker de kennis voor de bouw van echt zeewaardige jachten.
Een tijdje geleden droeg Koopmans senior zijn bedrijf over aan zijn zoon. Ook een gepassioneerde zeiler – grappig genoeg, zijn voornaam is ook Dick!

gemaakte foto’s 5/2017

 

gemaakte foto’s 2012-2016

Over de grootte van een jacht

Toen we STORMVOGEL voor de eerste keer zagen in een winterstalling in NEDERLAND, werden we verliefd op de prachtig gevormde romp. We dachten:  “48 ​​voet is een groot schip, te groot misschien voor twee personen ?“. KOOPMANS-jachten bieden veel ruimte op en onder het dek, maar zorgen ervoor dat ze er bescheiden uitzien. Dit komt door slimme rompafmetingen, een klassiek boegontwerp en een smalle achtersteven, om een ​​traditionele jachtvorm te maken die goed is voor het oog. In vergelijking met moderne productiejachten zijn KOOPMANS-jachten sterk gericht op zeewaardigheid. Andere productieboten richten zich op veel hutten en grote ruimtes in de cabine. Het is logisch dat deze jachten zijn ontworpen voor charters en kustcruises met veel personen, niet voor short-hand off-shore sailing zoals een KOOPMANS.

Over verschillende KOOPMANS-merken

Zoals altijd, als je een aantal zeer geavanceerde speciale dingen in je boot wilt, wordt het duurder. Kortom, een KOOPMANS is altijd een “one-off“ jacht. Misschien lijkt de romp erg op een andere KOOPMANS, maar het interieur zal anders zijn. Maar KOOPMANS ontwerpt ook boten voor productiewerven, zoals BREEHORN, (in het verleden) HUTTING, CONCORD of VICTOIRE. Als u een nieuw aluminium jacht zoals STORMVOGEL gaat bouwen, heeft u drie jaar nodig en een budget van 1.200.000, – EURO.
Dhr. Dick Koopmans (senior) schreef een boek over bootbouw. Helaas is dit boek alleen in het Nederlands beschikbaar, maar hier kun je het kopen.

 

Over variabele diepgang

Een echt belangrijk punt is de massieve Hefkielconstructie van de STORMVOGEL, die een variabele diepgang van 1,45 m tot 2,70 m biedt. We kunnen u verzekeren  dat het grote voordelen biedt met een wereldreis. Terwijl u met de wind meezeild op grote oceaanoversteken, haalt U de hefkiel in het middenpaneel omhoog, zodat STORMVOGEL een kleine diepgang heeft en aan de wind een zeer veilige lange kiel die ook het roer en de schroef zeer goed beschermt. Alleen bij veel tegenwind  moet je de hefkiel laten zakken.  Dan lijkt de onderwaterschip op een normale kielboot en zul je heel goed hoog aan de wind kunnen varen.

Over geschilderde aluminium jachten

Er zijn twee meningen over geverfde aluminium jachten met een groot teakdek. De een vindt het fantastisch mooi, de ander is bang voor mogelijke corrosie van aluminium en beschadigd  teakhout. STORMVOGEL is pas geschildert en heeft een volledig gerenoveerd teakdek. Dus het jacht ziet er echt mooi uit, wat een understatement is. We laten dit graag aan U zien bij een bezoek aan de Stormvogel.

Uiteraard heeft deze prachtige combinatie van volledig geschilderd aluminium en teak wat aandacht en onderhoud nodig. Maar voor het casco-materiaal is aluminium definitief onverslijtbaar. Het is echt solide en zal nooit oud worden. In vergelijking met staal is het veel lichter, in vergelijking met glasvezel is het veel steviger. De in Nederland gevestigde jachtwerven zijn gespecialiseerd in het bouwen van geschilderde aluminium rompen. Na het lassen van de aluminium romp is de romp professioneel bekleed met een dikke laag epoxy. Bovenop de epoxy komt het schilderwerk. Zolang u de epoxylaag zeer goed onderhoudt, heeft u geen problemen met het schilderen van de romp aangezien het aluminium niet zal corroderen. Dus als je de epoxylaag per ongeluk beschadigt, repareer deze dan zo snel mogelijk.

Over teak op aluminium jachten

Aan dek is het moeilijker. Aangezien het aluminium een ​​ander gedrag heeft (vooral in extreme temperaturen) dan teak, werken de twee materialen tegen elkaar. Om dit te voorkomen, wordt een multiplexlaag tussen het aluminium en teak geïnstalleerd. Dit helpt, maar uiteindelijk, na vele jaren (afhankelijk van gebruik / vaargebied) moet je het dek vernieuwen..

Over de levensduur van het schilderwerk

Op basis van onze ervaring met STORMVOGEL schatten we een minimale levensduur van de lak op de scheepsromp in op 15 jaar. Na deze tijd kan opnieuw een verflaag aangebracht worden, maar aangezien de epoxylaag achterblijft, is het gewoon een eenvoudige verfklus.
Het teakdek heeft een levensduur van ongeveer 10 tot 15 jaar, afhankelijk van hoe je ervoor zorgt (het teakdek houdt van zout water en geen zoet water!). Na deze periode moet je wat onderhoud plegen of renoveren, of in het slechtste geval, een compleet nieuw teakdek nodig
Wees hier niet bang voor. Professioneel gebouwde jachten zoals STORMVOGEL worden meestal zeer goed onderhouden door de eigenaars. We hebben bijvoorbeeld een zeer goede onderhoudsdocumentatie voor STORMVOGEL, dus u kunt nagaan wanneer en wat er is gebeurd. Dus als je een geschilderde aluminium boot gaat kopen met een teakdek, doe het dan rond dit opnieuw in te stellen tijdsschema. Kort voor deze periode van 10 jaar moet de bootprijs veel lager zijn dan de vraagprijs net na de refit.

Over deklay-out

De deklay-out van STORMVOGEL is typisch traditioneel. Kotter tuigage is makkelijker om de voorzeilen kleiner te maken, dus het is heel makkelijk handteerbaar. Het grootzeil wordt bedient aan de mast, twee opstaande beugels beveiligen de bemanning terwijl ze aan de mast werken. De zalingen hebben geen hoek, dus geen zorgen over het grootzeil. Het zal de zalingen niet raken tijdens zeilen voor de wind. Het grootzeil heeft drie reven waardoor je gemakkelijk de juiste zeilvoering  kunt vinden. Het voorzeil wordt altijd gezet, de grote yankee is verantwoordelijk voor het leveren van snelheid. Beide voorzeilen worden bedient vanuit de cockpit, vijf lieren voor twee zeilen en een verstelbare achterstag.
In al deze vier jaar hebben we nooit water in de cockpit gehad van overslaande golven. Geluk met het weer, maar natuurlijk ook dankzij het ontwerp van de scheepsromp. Zelfs in ruwe zee biedt de cockpit de hele tijd beschutting, veiligheid en comfort voor de roerganger en de bemanning.
Als je meer wilt lezen over de romp, het dek en de tuigage van de STORMVOGEL, kijk op onze website voor een beschrijving.

Nog vragen? Neem contact met ons op!

Volgende: KOOPMANS 48 interieurontwerp.