KOOPMANS 48 HISTORY

De bouwers

De KOOPMANS 48-geschiedenis is zeer goed gedocumenteerd. Het idee om STORMVOGEL te bouwen, werd bedacht door een Nederlands echtpaar dat graag met zeilen wilde beginnen na hun pensionering. Dus deden ze wat onderzoek voor de juiste soort boot en voor een professionele werf die het kon bouwen.

Het doel was duidelijk: een comfortabel zeegaand zeiljacht. Mogelijkheden om lange afstanden af ​​te leggen (zelfs in koude / ruwe omstandigheden). Gezeild  door een kleine bemanning van twee en wat ruimte voor gasten.

Daarom besloten ze in de jaren negentig een KOOPMANS-jacht te bouwen. Gemaakt van aluminium met een deckhouse en een ophaalbare kiel. In deze dagen was de WILHELMINA-werf met hun commerciële afdeling scheepsbouw, een succesvolle jachtbouwer.  De aluminium kasko is gelast bij “KOOPMANS KASKO’S” in Sneek. Het is dezelfde familienaam, maar ze zijn niet gerelateerd aan het jachtontwerp van KOOPMANS.

Het bouwen van een “one-off” jacht kost wat tijd – eigenlijk als een huis. Maar in werkelijkheid is een jacht complexer, dus het heeft meer tijd nodig om te bouwen. Het werk begon in 1995. In 1997 was het schip klaar voor zijn eerste reis.

Na enkele kleine tochten in de wateren van Nederland en naar Engeland, voer de eerste eigenaar met de STORMVOGEL  naar Turkije en bracht daar enige tijd door. Om onbekende redenen (misschien leeftijd?) Besloten ze om te stoppen met zeilen begin  2000. Een professionele bemanning voer de boot terug naar NEDERLAND. Na wat optisch re-fit werk werd de STORMVOGEL  te koop aangeboden.   De boot was nu terug in het IJsselmeer.

De dromer

In 2005 kocht een Nederlandse vliegtuigpiloot de boot. Hij is van plan om na zijn pensionering over een paar jaar te gaan zeilen. In deze periode als eigenaar startte hij een verbeteringsproject op de STORMVOGEL. Het jacht is gebouwd zonder boegschroef en het is niet eenvoudig om een ​​langkieler te gebruiken in de kleine jachthavens. Hij vroeg aan de werf HUTTING om een ​​boegschroef te installeren en wat technische aanpassingen uit te voeren, inclusief achterstallig onderhoud aan motor en generator omdat de boot lange tijd niet was gebruikt.
De piloot voer alleen in het weekend in Nederland. Aangezien de dingen in het leven veranderen, veranderde hij van gedachten over wat hij na zijn pensionering wilde doen. Dus STORMVOGEL ging in 2009 opnieuw in de verkoop. De boot werd winterklaar gemaakt en binnen in een loods in Makkum  gestald.

De makers

In januari 2012 vonden we de STORMVOGEL toen we HUTTING bezochten om te zoeken naar zeewaardige aluminium jachten. Omdat het jacht aan veel van onze verwachtingen voldeed, kochten we de boot in februari 2012. We startten een grootschalig re-fit project om de boot in detail aan te passen aan onze wensen. We wisten dus al eerder dat we meer geld zouden investeren in de re-fit dan dat we voor de boot betaald hadden. We hebben in 2012 veel veranderd en verbeterd, hier slechts enkele voorbeelden:

  • Volledige vervanging van alle elektronica door FURUNO-apparatuur
  • Nieuwe GEBO-ramen in het dekhuis (dubbel glas, beschermd tegen de zon)
  • Nieuw plafond in de cabine, volgens het ontwerp van HUTTING
  • bank aan bakboord in de salon in plaats van twee stoelen (slaapplaats tijdens wacht)
  • Compleet nieuw staand want (Dyform-wanten, furlers enz.)
  • Complete set nieuwe zeilen (Hydra Net Radial 433)
  • INMARSAT Satellietcommunicatie

Op onze reis rond de wereld hebben we de hoofdmotor vervangen. We hebben een watermaker en een kortegolfradio aangeschaft, zonnepanelen en een sleepgenerator geïnstalleerd. Vanwege deze permanente verbeteringen en onderhoud kunnen we een potentiële koper verzekeren dat STORMVOGEL zich werkelijk in een zeer goede technische staat bevindt.

De eigenaars :  thuis

Na onze thuiskomst in de zomer van 2016 zijn we opnieuw begonnen met een grootschalig re-fit project op de STORMVOGEL. Deze keer geen technische focus (aangezien technisch alles in orde is). Maar met een sterke optische benadering. Na al die jaren en vooral de laatste vier jaar van intensief, dagelijks gebruik van de STORMVOGEL wilden we haar weer mooi maken. Dus hebben we de boot naar een professionele werf dichtbij ons gebracht, dichtbij onze woonplaats in Duitsland en zijn we begonnen met het project „beauty farm“.
Het doel van het project was om STORMVOGEL weer zo goed als nieuw te maken. Dit is mogelijk omdat alle materialen solide en sterk zijn om aan te werken. Romp, dek, tuigage en cabine krijgen een nieuwe coating (schilderwerk, natuurlijk inclusief een solide professionele oppervlakvoorbereiding!). Het teak aan dek en in de cockpit krijgt een complete revisie. STORMVOGEL werd in mei 2017 weer te water  gelaten.

Het budget voor deze refit lag dicht bij de prijs van een nieuw polyesterproductiejacht. Maar het resultaat was veel, veel meer solide en mooier.
STORMVOGEL heeft een totale levensduur van minimaal 60 jaar vanwege ontwerp, materiaal en onderhoudsniveau. Er zullen zich geen grote problemen voor doen in de komende 8 tot 10 jaar.

De eigenaars :   waarom verkopen?

We hebben besloten om ons meest geliefde jacht in de verkoop te doen,

omdat we niet opnieuw een grote zeilreis zullen maken. Natuurlijk zullen we de STORMVOGEL zo lang mogelijk in de Baltische staten of Noordzee varen. STORMVOGEL is gemaakt voor verre reizen, voor de grote oceanen en spectaculaire zeilavonturen. Dus het is beter voor de boot om een ​​nieuwe eigenaar te vinden die graag zijn dromen waar maakt.

Dus als u denkt dat dit de juiste boot voor u zou kunnen zijn, bekijk dan onze website en neem contact met ons op. Zelfs als U er nu nog niet aan toe bent om te kopen, maar misschien later – neem dan toch contact met ons op en breng een dagje met ons door aan boord om alles te ontdekken over dit prachtige zeiljacht.

Heidi en Peter.

Nog vragen? Neem contact met ons op!

Volgende: Aanbieding.